Header Ads

Header ADS

Enternasyonal ve Enternayonalizm üzerine

Ulus ve Ulusalcılık üzerine değindikten sonra burjuva demagoglara ve yazının hala içeriğini anlamakta zorluk çeken ya da ezbercilik nedeniyle anlamak istemeyenleri göz önünde bulundurarak, ulus ve ulusalcilikla direk bağlantılı olan Enternasyonal ve enternasyonalizm üzerine bir defa daha , değişik bir açıdan bakalım.

Ulus ve ulusalcılık başlıklı yazıda netleştirilmeye çalışılan ,yaklaşımda, bir teorinin ÖZ ü ile , bu öz temelinde PRATİĞİN farklı BİÇİMLER gösterebileceği tarihi diyalektiğin uygulanması zorunluluğudur. Marksın vurguladığı işçi sınıfının ideolojisinin ÖZÜ nün enternasyonalist olduğu, ama onun (gündemde olan mücadelenin merkezi alanı olarak) pratiğe yansımasının ULUSAL BİÇİMDE olduğudur. Yani bahsedilen ULUSALCILIK burjuva ulusalcılığı değil, bir ulus içinde ,Marksin sözleriyle “”işçi sınıfı , herşeyden önce, siyasal gücü ele geçirmek, ulusun önder sınıfı durumuna gelmek, bizzat ulusu oluşturmak zorunda olduğuna göre, kendisi, bu ölçüde, ulusaldır, ama sözcüğün burjuva anlamında değil” sözleri temelinde, yani biçimsel, pratiğe yansıması anlamında işçi sınıfının ulusalcılığıdır.. Bu işçi sınıfnın ideolojisinin ayrılmaz bir parçası olan entrenasyonalizmin pratiğinin, bütünün çıkarları doğrultusunda, parçadan bütünleşmeye doğru atılan enternasyonalist mücadelenin adımlarından ve başarısı oranında belkide en önemli adımlardan birisini teşkil eder.

Öz ve biçim konusunda en fazla yapılan hatalardan birisi olan DEVLET den bir örnek verirsek, hakim sınıflar olarak bir burjuva devletin biçiminin , yani pratikte aldığı şeklin, parlementer ya da askeri olması onun ÖZ ünü değiştirmez.. ideolojik anlamda ÖZ zor uygulanmadan değişmez..Burjuva Devlet in demokratikleşmesi ya da faşistleşmesi kendiliğinden değil gerek ekonomik gerekse siyasi anlamda güçler dengesine bağımlı olarak pratik zorlamaların sonuçlarıdır.

Enternasyonalizmin özü ve onun bir biçimi , yani pratiğe yansıyan şekillerinden biri olarak Enternasyonal, yani uluslarası dayanışma ve kardeşliğin merkezileştirilmesi , birbirine karıştırılmakta , ve sanki enternasyonal olmazsa enternasyonalizm olmaz gibi çarpık , Marksizmden ve diyalektikten uzak bir yaklaşım, slogan ezberciliği, hala tabanda ve tavanda hakim durumda..


Bunun nedenlerinden birisi de emperyalist propogandaların ve revizyonistlerin içeriğini*anlamını saptırma konusunda hedef aldıkları en önemli kavramlardan birisinin de *enternasyonalizm* kavramı olmasıdır.

Enternasyonalizm işçi sınfı ideolojisinin ayrılmaz bir parçası olmaktan çıkarılmış, ve sadece *enternasyonal* e , yani tüm işçi sınıfının temel mücadelesinin merkezileştirildiği uluslarası bir örgüt anlamına dönüştürülmüştür.

Bu konuda Lenin in “ oportunistler * enternasyonalizme* karşı değiller, onlar sadece *enternasyonal*in oportunistler arasında bir anlaşma ve oportunistler tarafından bir onayına taraftarlar.. sözleri bu çarpıtmanın arkasında yatanı belirttiği gibi, devrimler için , **enternasyonal kongre ya da konferans ı beklemek enternasyonalizme ihanet etmektir** sözleri aslında konuyu bir cümlede özetlemekte.

Genede biz konuya değişik açıdan açıklamalar getirmeye çalışalım.

ENTERNASYONAL ve ENTERNASYONALİZM

Proleter enternasyonalizmin prensipleri,“bütün ülkelerin işçi sınıfının bir ve aynı çıkarı olduğu, ve bir ve aynı düşmanı olduğu ve ulus u sadece proleteryanın ortadan kaldırabileceğini ve sadece uyanan işçi sınıfının değişik ülkeler arası kardeşliği sağlayabileceği”, ilk defa Engels in, “The Festival of Nations in London” yazısında basılı olarak çıkmıştır.

ENTERNASYONALİZM bir ideoloji, düşünce ve tavırdır. Ayırım göstermeden bütün ulusların işçi sınıfnın mücadelesinin desteklenmesini, yardımlaşmayı, değişik uluslardan işçi sınıfı arasındaki kardeşliği ve dayanışmayı temel alan, devrimlerin gerçekleştirilmesi, sosyalizmin inşası , ayakta kalabilmesi ve sosyalizmden komunizme geçişin sağlanabilmesi için vazgeçilmez olan bir anlayışdır.

ENTERNASYONAL bu anlayışı pratiğe daha örgütlü bir şekilde geçirmek için kurulan ve kurulmak istenen merkezi örgütlenmenin adıdır. ,

Nasılki bir ülkede önder bir parti inşasında ideolojik bir birliğin oluşması , konferanslar ve kongreler den geçerek süreç içerisinde partinin oluşturulması ve mücadele sürecinden geçmesi SOMUT ŞARTLARINA bağımlı ise, Enternasyonal inde oluşması uluslarası alanda BİR İDEOLOJİK BİRLİĞİN oluşturulması sürecinden geçer, geçmesi gerekir

Devrim olabilmesi için *enternasyonal* in oluşturulmasını bir *ön şart* olarak getirmek, Marksist *enternasyonalizm* anlayışını ÖZ ünden koparan, Evrimci, Troçkist bir sahtekarlıktır.

Sosyalist önder partiler olmadan önce sosyalist düşünceler vardı, Sosyalist enternasyonal yok ken, sosyalist düşünceler ve işi sınıfları arasında dayanışmalar vardı, Sovyet devrimi Enternasyonal in varlığında ve önderliğinde olmadı, tam tersine Devrim, ikinci ve iki buçuğuncu ENTERNASYONAL cilere karşı yıllar süren mücadeleye girmek zorunda kaldı.

Bir ideoloji, düşünce ve tavır olarak *enternasyonalizm* , *enternasyonal* in varlığına bağımlı bir olgu değildir. Tam tersine *enternasyonal* ın bir gün yeniden var olması , *enternasyonalizm*in güçlenmesi ve gelişmesine bağımlıdır.

Ayni şekilde devrimlerin ulus ve uluslarda gerçekleştirilmesi * enternasyonal* in varlığına bağımlı değildir. Bir ulusda gerçekleştirilen devrimin kendisi enternasyonalizm in bir parçasıdır. Enternasyonal in oluşturulması bu uluslarda olan devrimlerle hızlanabilecek ve gerçeklenebilecektir.

Bir ülkede ML ist bir devrimin olması, o ülkede burjuva ulusalcılığının değil , işçi sınıfının ulusalcılığının başarısının ve o ülkede ideolojik bir birliğin, ML ist bir önderliğin ve *enternasyonalist* bir anlayışın ileri seviyede gelişmiş olduğunun temel göstergeleridir.

Ulusal alanlarda olan devrimlerle , zaten gerek uluslararası konferans ve gerekse uluslararası kongre gibi isimler altında üst düzeyde devam eden *enternasyonal inşa örgütü* nün en temel ilkesi olan *ideolojik* birlik, daha da güçlenecektir.


Devrimler dünyada (Troçkistlerin ve her türlü varyasyonlarının bir türlü açıkca söyleyemedikleri savunusu gibi) her ülkede birden, ya da önce emperyalist ülkelerde sonra gerisinde, yani BÜTÜN den parçalara doğru olamıyacağına göre, parçalardan bütüne , yani ulusal alanlardan uluslararasına doğru olacaktır.

ULUSAL DEVRİMLER VE ENTERNASYONALİZM

Çok bariz olan bir gerçek şudurki işçi sınıfının mücadeleden bahsedebilmesi, mücadele edebilmesi için , işçi sınıfının en yakın mücadele alanı olan kendi ülkesinde bir sınıf olarak örgütlenmesi gerekir. Bu noktaya kadar onun sınıf mücadelesi , ideolojik öz anlamında değil, Manifestoda da belirtildiği gibi biçiminde, yakın pratik alanında ulusaldır. .

Lenin devrimlerin ihraç edilmediğini, her ülkede ülkenin kendi halkı tarafından gerçekleştirildiğini vurgular. Bu demek değildirki Marksist Leninistler her nerede mücadele ediyorlarsa diğer ülkelerdeki mücadelelere yardım etmeyecek ve enternasyonalist dayanışma içine girmeyecek. Tam tersine ,değişik ülkelerdeki tüm marksist Leninistler, işçi sınıfı ve devrimciler, dünyadaki diğer her bir ülkedeki mücadelelere propaganda, ajitasyon, maddi vb yardımlarda bulunmak göreviyle sorumludurlar.

Değişik ülkeler Marksist Leninist partilerin işçi sınıfı enternasyonalizmi temelinde birliği ve dayanışmasının , sosyalist devrimin hazırlanması için özel bir önemi vardır

Engels işçi sınıfı iç doğası nedeniyle enternasyonalistdir , bununla beraber proleter enternasyonalizmi işçi sınıfının sadece çelişkilerin uzlaşmazlığının varlığının bilincine varmasından değil, işçi sınıfinın çıkarlarının kendi ülkesindeki kapitalistlerin çıkarlarıyla barışamıyacağı ileri bilincine sahip olması sonucu oluşur.. diye yorumlar...Proleter enternasyonalizmi sadece bütün ülkelerin içilerinin ortak çıkarlarını anlamak, sadece farklı ülkelerin ortak mücadelesinin karşılıklı desteklenmesi değildir. Enternasyonalizm, herşeyin üstünde, işçi sınıfının kendi ülke kapitalistini iktidardan indirmesi ve işçi sınıfının iktidarını kurması demektir.

Emperyalist dönemde , özellikle içinde bulunduğumuz tekelci emperyalizmin ekonomik krizleri öneminde proleter enternasyonalizmi, işçi sınıfına ve onun önderi partilere daha koordineli bir yardımlaşmayı ve enternasyonalist eğitimi gerçekleştirme göreviyle yüklemektedir.

KİTLELERİN ENTERNASYONALİST EĞİTİMİ VE MARKSİZMİN BİRCİ OLMAYIŞI

Marksizmin özgül ülkelere ve dönemlere göre farklı uygulanacağı konusunu bir önceki yazıda belirmiştik. Her ülkenin gerek ekonomik ve gerekse siyasi yapısının, işçi sınıfnın acil sorunlarının farklılığı , kaçınılmaz olarak tek bir tip yaklaşımın olamıyacağı diyalektik gerçeğini vurgular.

Lenin işçi sınıfının enternayonalist bir ruhla eğitilmesi konusunda iki taraflı görevli şöyle yorumluyor

"Böyle bir eğitim büyük ezen ülkelerle, küçük ezilen ülkeler, ilhak eden le ilhak edilen ülkeler arasında SOMUT olarak aynı olabilirmi?

"Barizki hayır. Bir amaça giden yol – bütünlükle eşitlik , tamamıyle yakınlaşan ilişkiler ve sonuçta bütün ülkelerin karışımı – açıktırki her somut durum değişik yollarda ilerler; aynı şekilde, mesela, bir sayfanın ortasına giden yol bir kenardan sola doğru, diğer taraftan onun tersinden sağa doğrudur ..Eğer büyük ezen ve ilhakcı bir ülkenin sosyalisti genel anlamda ülkelerin karışımını savunurken, bir dakika bile unutup, kendi büyük ülkesinin küçük bir ülkeyle ilhak yoluyla karışımını savunursa, böyle bir sosyalist teoride gülünç bir doktrinci, pratikte emperyalizmin yardakçısı olabilir.

Lenin bu farkı Ezen ülkelern işçi sınıfının enternasyonalist eğitiminin ağırlığının ezilen ülkelerin ayrılma hakkı özgürlüğünün savunulması olması gerektiğini vurgular..ve *bu olmadan*, der, .*enternasyonalizm olamaz* . . .

SONUÇ

Bir ideoloji, anlayış ve tavır olan Enternasyonalizm ile onun pratiğinin merkezileştirilmesi olan Enternasyonal birbirine karıştırılmaması gerekir. Bir enternasyonal olmadan , Ulus temelinde örgütlenen mücadeleleri enternasyonalist olmamakla suçlayanlar marksizmin ezberciliğinden kurtulmamış olanlardır.

Enternasyonalizm işçi sınıfının doğasında olan, herşeyin üstünde, işçi sınıfının kendi ülkesinde işçi sınıfının iktidarını kurma mücadelesi vermesi demek olan, diğer ülkelerdeki işçi sınıfı mücadelelerine desteği ve yardımı esirgememek , uluslarası işçi sınıfının kardeşliği ve birliğini sadece savunmayı değil gerçekleştirmeyi hedef alan bir düşünce ve tavırdır.

Ülke içinde devrim yapmak için açık ya da gizli bir şekilde Enternasyonal in kurulmasını beklemeyi önermek, ya da aynı şekilde önce kapitalist ülkelerde devrimlerin olmasını beklemek marksizmle bağdaşmayan burjuva teorilerdir.

Kısa cevaplar aradığınız bağlantılı konulara açıklık getirmiş olma umuduyla..

Erdoğan Ahmet
24 mayıs 2010

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.