Ukrayna- ne oldu neler olacak; RAND'in 2019 raporu-senaryosu ve uygulanması
Referandum Kuyruğu Donbass |
(Emperyalist) Savaş, sermayeyi
dünya ölçeğinde yoğunlaştırmanın belirleyici yöntemi olmaya devam ediyor. Her
savaşın kendi kesin belirlenmiş hedefleri vardır, bu nedenle herhangi bir
savaşın süreside bu hedeflere ulaşma derecesine bağlıdır.
Marksist Leninistlerin analizi, Marksizmin
diyalektiğinin verili bir mevcut duruma uygulanması nedeniyle ilk başta
çelişkili görünür, ancak her gelişmede, her zaman doğruluğunu kanıtlıyor. Bunun
altında yatan neden analizin, “askeri boyuta”, “askeri taktiklere”, “askeri
kazanç ve kayıplara” değil, savaşın nedenlerinin özüne, yani bir savaşın siyasi
ve ekonomik amaçlarına dayanmasındadır.
Askeri taktikler, kısa veya uzun vadeli ekonomik-politik amaçların sadece bir parçası olarak uygulanır. Ve bu taktikler, diğer savaşan ülkelerin (ABD-NATO) taktiklerinden asla yalıtılmaz, çünkü o da onların kendi siyasi ve ekonomik çıkarlarıyla ilgilidir. Özelde “askeri taktikler” üzerinde yoğunlaşmak, dünya ölçeğinde sürmekte olan daha büyük siyasi-ekonomik savaşa cevap veremez. Tam tersine, Ukrayna'daki savaş-Avrupa'ya özgü ve genel olarak dünya, Ukrayna'da kullanılan askeri taktiklerin doğasına cevap verebilir.
Savaş (diğeri üzerine) zorlanmış olsun ya da
olmasın, Ukrayna'daki savaş emperyalist bir savaştır- yani büyük güçler
arasında yürütülen bir savaştır. Emperyalist savaşlar ise belirlenmiş kesin politika
ve hedeflerle yürütülür. Politikalar, ekonomik, coğrafi ve askeri
koşullarında önemli değere sahip diğer ülkelerle stratejik ittifaklar
oluşturmaya diyalektik olarak bağlı olan ekonomik temelde belirlenir, yönlendirilir.
Bu “sebepsiz-provoke edilmemiş” bir savaş mıydı?
Objektif bir değerlendirme yapmak ve gerçeği görmek
için, RAND şirketinin “Rusya'yı hem askeri hem de ekonomik olarak nasıl “yıpratılacağına”
dair bu çalışmasının okunması gerekir. Bu analiz Ukrayna savaşından 3 yıl önce yapılmış,
yazılmış bir senaryo.
ABD'deki düşünce “kurumları” araştırmaya odaklanır
ve ABDnin rakiplerine karşı rekabet edebilmesi için karar vericilere tavsiye
üretmeyi amaçlayan bir politik-ekonomik strateji oluşturur.
2019 tarihli 350 sayfalık “Rusya'nın yıpratılması” başlıklı araştırmasını okuyalım.
Önsöz şunu belirtiyor: “Bu rapor, Ordu Dört Yıllık
Savunma İnceleme Ofisi, Genelkurmay Başkan Yardımcısı G-8, Karargâhı, Ordu
Departmanı tarafından desteklenen RAND Corporation araştırma “Rusya'nın
Genişletilmesi” (siz bunu gücünün dağıtılması ve yıpratılması olarak anlayın) projesinin bir parçası olarak yürütülen
araştırma ve analizleri belgelemektedir. Projenin amacı, Rusya'nın
askeri veya ekonomisini veya rejimin yurtiçinde ve yurtdışındaki siyasi
duruşunu vurgulayabilecek önlemleri, Rusya'yı genişletmek için bir dizi
olası yolu incelemekti…
“…Sovyetler Birliği'nin sahip olduğu süper gücü
olmasa da Rusya Putin yönetiminde ekonomik güç ve uluslararası ağırlık kazandı
ve şimdi benzer savunma harcamalarına sahip herhangi bir ülkeden çok daha fazla
askeri yeteneklere sahip- öyle bir dereceye kadar ki, yakın komşuları üzerinde
etkisini gösterebiliyor. . Üstelik, bir bütün olarak değerlendirildiğinde, ABD
ve Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO) müttefiklerinden hala geleneksel anlamda
daha düşük olsa da Rusya, ABD'yi ve müttefiklerini geleneksel çatışma
dışında başka yollarla tehdit edebilir ve tehdit etmektedir.
..İncelediğimiz adımlar, her
ikisine de katkıda bulunabilecek olsa da, asıl amaçları ne savunma ne de
caydırıcılık olacaktır. Daha ziyade, bu adımlar, Rusya'yı ABD'nin rekabet avantajına sahip
olduğu alanlarda veya bölgelerde rekabet etmesinde ve Rusya'nın
askeri veya ekonomik olarak aşırı yıpratılmasına ve/veya uluslararası
prestij ve etki veya rejimin iç piyasasını kaybetmesine neden olacak, düşmanın
dengesini bozmak için tasarlanmış bir kampanyanın unsurları olarak
düşünülür.
...tüm önlemler arasında, ABD enerji
üretimini genişletmek ve Rusya'ya ticari ve mali yaptırımlar uygulamak, büyük
olasılıkla Rus ekonomisini, hükümet bütçesini ve savunma harcamalarını daha
fazla strese sokacak gibi görünüyor.
Yaptırımların kapsamlı ve çok taraflı
olması koşuluyla, daha sert yaptırımlar uygulamak da muhtemelen Rus ekonomisini
bozabilir ve bu düşük petrol fiyatlarını sürdürerek daha büyük ölçüde ve
daha hızlı yapabilir.
Avrupa'nın Rusya dışındaki
tedarikçilerden gaz ithal etme yeteneğini artırmak…. Nitelikli işgücü
ve iyi eğitimli gençlerin Rusya'dan göç etmesini teşvik etmek ABD'ye yardım
edebilir ve Rusya'ya zarar verebilir…
Amerika Birleşik Devletleri adına
aktif bir önlem olmasa da hiçbir şey yapmamak, Rus hükümetinin zayıf
düzenleyici rejimini, devlet kontrolünü ve savurgan yatırımlarını (insanlar
için sosyal uygulamalar. EA) sürdürmesine de izin verecektir. Bütün bunlar
ülkenin ekonomik ağırlığını ve askeri potansiyelini sınırlamaya devam
edecektir.
Rusya'yı yıpratmanın bir
başka yolu
da dış taahhütlerini daha pahalı hale getirmektir, ancak bu ABD ve müttefikleri
ve ortakları için oldukça riskli görünmektedir. Sovyetler Birliği'nin aksine, Rusya
coğrafi olarak aşırı yayılmış değil. Suriye dışında, Ukrayna ve
Kafkasya'daki dış taahhütleri nispeten kompakt, Rusya'ya bitişik ve coğrafyanın
Rusya'ya askeri avantajlar sağladığı yerlerde, yerel nüfusun en azından
bir kısmı dostça.
Kafkasya'da ABD'nin Rusya'yı
genişletmek için daha az seçeneği var. Rusya orada daha büyük coğrafi
avantajlara sahip, bu da örneğin ABD'nin Gürcistan'ı savunmasını Rusya'nın
onu tehdit etmekten çok daha pahalı hale getiriyor. Aynı şekilde,
Amerika Birleşik Devletleri, benzer coğrafi nedenlerle Orta Asya'daki Rus
etkisine meydan okuyacak güçlü bir konumda değil. Moldova'yı Batı'ya daha
yakın olmaya ikna etmek ve o ülkedeki Rusça konuşan yerleşim bölgesinde
bulunan küçük Rus barışı koruma kuvvetini ihraç etmek için çaba sarf
edilebilir.
Bu önlemlerin çoğu- Avrupa'da veya Orta Doğu'da- ABD müttefiklerine büyük askeri maliyetler ve ABD'nin kendisine büyük siyasi
maliyetler getirebilecek Rus tepkisini kışkırtma riski taşıyor.
Ukrayna'ya askeri tavsiye ve silah tedarikini artırmak, bu seçeneklerden en
büyük etkiye sahip en uygunudur, ancak bu tür herhangi bir girişimin, geniş
çapta yayılan bir çatışmayı önlemek için çok dikkatli bir şekilde kalibre
edilmesi gerekir.
Rusya'nın ABD ile herhangi bir
rekabette en büyük zayıflığı, nispeten küçük ve enerji ihracatına büyük
ölçüde bağımlı olan ekonomisidir. Rus liderliğinin en büyük endişesi,
rejimin istikrarı ve dayanıklılığından kaynaklanmaktadır.
Rusya'nın en güçlü
yanları askeri
ve bilgi savaşı alanlarındadır. Rusya, ABD'yi büyük ölçüde geride bırakan gelişmiş
hava savunma, topçu ve füze sistemleri konuşlandırdı ve potansiyel
olarak ABD kara kuvvetlerinin hava üstünlüğü olmadan ve düşük ateş desteğiyle savaşmasını
gerektiren NATO hava savunma bastırma ve topçu karşı batarya yeteneği var.
Rusya'yı strese sokmak
için en
umut verici önlemler, bu zayıf noktaları, endişeleri ve güçlü yönleri doğrudan
ele alan, zayıf alanlardan yararlanırken Rusya'nın mevcut avantajlarını
baltalayan önlemlerdir. ABD'nin yenilenebilir enerji kaynakları da dahil
olmak üzere her türlü enerji üretimini genişletmeye devam etmek ve diğer
ülkeleri de aynı şeyi yapmaya teşvik etmek, Rusya'nın ihracat gelirleri ve
dolayısıyla ulusal ve savunma bütçeleri üzerindeki baskıyı en üst düzeye
çıkaracaktır. Bu raporda incelenen birçok önlem arasında bu, en az
maliyet veya riske sahip.
Moskova'ya dış askeri
taahhütlerinin maliyetini yükseltmek zor olacak çünkü bunların çoğu
Rusya'ya bitişik küçük alanlarda ve nispeten Rus yanlısı nüfuslarla dolu.
Büyük sayıda ilave ABD
kara kuvvetlerinin Avrupa'da konuşlandırılması caydırıcılık için gerekli
olabilir ve
özellikle bu kuvvetler Rusya'ya yakın konumlandırılmışsa, muhtemelen bir
Rus kuvvetinin direniş tepkisini zorlayacaktır. Bununla birlikte,
ABD'ye maliyeti Rusya'ya göre daha yüksek olacak, ancak Rusya sınırlarına
yakın konuşlandırmaların artması gerilimi artıracak, NATO üyeleri arasında
tartışmalara yol açacak ve muhtemelen başka yerlerde Rus tepkilerini
kışkırtacak.
...istenen etkiyi elde etmek için
her önlemin bilinçli olarak planlanması ve dikkatlice kalibre edilmesi
gerekir. Son olarak, Rusya bu artan rekabetin maliyetini Amerika Birleşik
Devletleri'nden daha zor karşılasa da her iki taraf da ulusal
kaynakları başka amaçlara yönlendirmek zorunda kalacaktı.”
Görüldüğü gibi Ukrayna'da yaşananlar “sebepsiz”
bir saldırganlık değil, ABD'li düşünce kuruluşlarının araştırmalarına
dayalı olarak çizilen ve “sahneye konulan” bir “senaryoya” tepkidir.
Savaştan önce Rus Tarafı
Rusya'nın Donbass'ı ilhak etmek istediği ve böylece
Donbass'ın “kendi kaderini tayin hakkının” gerçekleşmesine yardımcı olduğu
yaygın olarak tekrarlanan bir yanlış anlamadır.
Gerçek şu ki, Rus burjuvazisi Ukrayna burjuvazisi
ile pazarlık yaparken her zaman Donbass sorununu yalnızca kendi çıkarları
için kullandı. Dinyeper, Harkov, Odessa, Nokolayev ve özellikle Donbass'ın
mazlum halkları meselesini her zaman bir "pazarlık kozu" haline
getirdiler. Donbass ve diğer bölgelerin sakinleri 8 yıldır Ukronazi devletinin
bir parçası olmamak için bir iç savaş verirken, Rus burjuvazisi onlara “Minsk
Anlaşmaları”nı uygun bir seçenek olarak sunuyordu. Rus burjuvazisinin
ikiyüzlü "yatıştırma" politikası, Donbass halkının neo-Nazi
Ukrayna'dan kendi kaderini tayin hakkı talebine ve bağımsızlığının, özerk
statüsünün tanınmasına her zaman karşı olmuştur.
Gerçekte ise bu bölgelerin halkı hem Neo-Nazi
Kiev'e hem de Rus burjuvazisine direnmek zorunda kalmıştır. Güçlü bir
komünist ve anti-faşist tabana sahip olan Donbass halkı, burjuva Rus
yetkililere karşı hiçbir umut ve yanılsamaya sahip değildi ve yerel
"Rus yanlısı" burjuvazinin Ukrayna'dan ayrılmayı savunmamaya ikna
etmesine rağmen savaşmaya devam etti. Ukrayna'daki "Rus
yanlısı" burjuvazi, kendi çıkarlarını korumak için güney, güneydoğu
Ukrayna'daki halk hareketine ayak uydurarak, Ukronazi konsensüsüne katılarak,
Ukronazi Kiev yetkilileriyle ve Ukronazi Kiev yetkilileriyle anlaşarak, Donbass'ın
emekçi halkının çıkarları pahasına onlar tarafından belirlenen koşullar
temelinde Ukrayna'nın güneyindeki halk hareketini eyerlemeye çalıştılar. Halkın
kurtuluş hareketinin amaçları, en başından beri bu ayaklanmayı bastırmaya
çalışan her iki burjuva kesiminin çıkarlarıyla temelden çelişiyordu.
Milisleri 11 Mayıs 2014'te DPR ve LPR'de referandum
düzenlememeye, ayrılmaya değil, “mevcut Kiev yetkilileri ile Ukrayna güneydoğu
temsilcileri arasında doğrudan bir diyalog kurmaya” çağırmalarının nedeni budur.
Ukronazi tarafının Donbass'taki sivilleri
bombalamayı bırakmadığı koşullarda, Donbass halk milislerinin
askerlerinin ateşe karşılık vermesini yasaklayarak, Donbass'a “Minsk”i
dayatmalarının ve bu anlaşmaları koşulsuz yerine getirmelerini zorunlu
kılmalarının nedeni budur…
Ancak tüm dayatmalara ve tehditlere karşı Donbasslılar,
yapmamaları istendiği bir dönemde referanduma gittiler.
Donbass'ın kurtuluş hareketi, her
ikisinin de burjuvazilerinin çıkarlarına aykırı bir mücadele yürütüyordu.Kurtuluş mücadeleleri her iki burjuvazi tarafından da fiilen
bastırılıyordu. Kuşkusuz çoğu iç savaş gibi mücadeleler de içinde küçük burjuvalar
da dahil olmak üzere çeşitli grupları içerir. Ancak meselenin özü, emek
ve sermayenin çıkarları arasındaki çelişkilerin burada açık ve keskin bir
şekilde ifade edilmesidir.
" İç savaş ", diyordu Lenin, "
herhangi bir savaş kadar bir savaştır. Sınıf mücadelesini kabul eden,
her sınıflı toplumda doğal olan ve belirli koşullar altında sınıf mücadelesinin
kaçınılmaz olarak devamı, gelişimi ve yoğunlaşması olan iç savaşları kabul
etmekten geri duramaz. Bu, her büyük devrim tarafından onaylanmıştır. İç
savaşı reddetmek ya da onu unutmak, aşırı oportünizme düşmek ve
sosyalist devrimden vazgeçmektir. " (Proleter Devrimin Askeri
Programı) " İç savaş burjuvaziye karşı da bir sınıf mücadelesi biçimidir." (Lenin, Junious Broşür)
"Özel Askeri Operasyon"- Ukrayna'da savaşın başlangıcı
Rus burjuva politikasının Özel Operasyon-SMO ile
birlikte değişmesi, Donbass halkının mücadelesinin karakterini değiştirmedi.
Öncelikle Ukronazilere ve ikincil olarak Rus burjuvazisine karşı mücadeleleri aynı
kaldı. Sadece Ukrayna neo-Nazi burjuva devleti söz konusu olduğunda onların
çıkarlarıyla örtüşüyordu.
Batı medyasının “büyük yalanlar” taktiğiyle yaptığı
dezenformasyonun aksine, Rus burjuvazisi hâlâ kısmi bir işgalle “anlaşma”
yapabilecekleri yanılsaması içindeydi. Rusya Kiev'in yakınlarına ulaşınca
Ukronaziler, anlaşma masasına oturmayı kabul etti ve Rusya'nın en önemli
şartlarını hepsi olmasa da kabul ettiler. Her ikisi de ABD-NATO'nun belirleyici
rolünü unutmuştu. Rusya, anlaşmaya iyi niyetle Kiev ve diğer Kuzey
bölgelerinden çekilmeye başladı. Ertesi gün, ABD temsilcisinin ziyareti
Ukronazilerin fikrini değiştirmesine neden oldu ve anlaşmayı geçersiz
kıldı, batı medyasıyla Rusya'nın geri çekilmesini “askeri zafer”, “işgalcileri
Ukrayna topraklarından kahramanca itmek” olarak sundu. Bu, Rus
burjuvazisinin "Özel Askeri Harekatın" tüm yönünü değiştiren
ilk hatasıydı. Tüm odak, “savaştan önce pazarlık etmeye hazır oldukları Avrupa
karşıtı bölgelerin kurtuluşuna yöneldi.
Yaygın olarak “kabul edilen” bir başka burjuva anlatı, Rus piyadelerinin Donbass bölgesi cephelerindeki savaşa
katılımıdır. Bu bölgelerde savaşmış olan ve hala savaşan Donbass
milisleriydi- elbette, Rus ordusunun lojistik ve mekanize desteğinin önemini
en aza indirmeden. Donbass da dahil olmak üzere Ukrayna topraklarındaki Rus
ordusunun sayısını somut olarak kimse bilmiyor. Objektif askeri analizcilerin
çoğu, tüm Ukrayna'da 80.000 civarında olduğu konusunda hemfikir.
“SMO”nun sınırlı karakteri nedeniyle veya bilinçli olarak Rusya'nın hava
kuvvetleri bu bölgelerde görülmedi.
Donbass'tan yoldaşlar, "Rusya, komünistler,
anti-faşistler ve Donbass halkı pahasına dünya kamuoyunu yatıştırmak için
tehlikeli bir oyun oynuyor. Kherson'dan farklı olarak, Donbass'ın genel
olarak Rusya'ya ilhak etme niyeti yok. Mart ayının sonunda, Rus hava
kuvvetleri, çoğunlukla yerel milislerin savaştığı cephede semalarda
hiçbir yerde görülmezken, hava kuvvetleri "sıfır tali hasar"
bahanesiyle bu bölgede faaliyet göstermedi. Sivillerin olmadığı tepelerde,
Donbass'ı bombaladıkları Ukrayna güçlerini hava kuvvetlerini kullanarak bile
bombalamıyorlar, bir yandan " bir tarafı yatıştırma" oyunu
oynuyorlar, diğer tarafı zorluyorlar. “Zorlama” güç kullanmak anlamında
değil, yenilgi korkusunun Rusya'ya katılımı tek geçerli çözüm olarak
bırakacağı koşulları ve psikolojik durumu yaratmaktır. Kharkov gafı -veya
asla bilemeyeceğimiz taktik- bunu pekiştirdi ve önceden herhangi bir
katılıma karşı olan Donbass halkı, yarın katılım için referanduma gidecek.
Bir yoldaş eleştirisinde şunları söylemisti;
Donbasslı yoldaşlar, “Rusya tehlikeli bir oyun oynuyor” derken haklıydı. Ancak bu
“tehlike” Rusya'nın kaldıramayacağı bir şey değil, onlar için bir tehlike
de değil. Tehlike, bu bölgelerin insanlarıyla ilgilidir ve sadece Ukrayna ile
değil, tüm Avrupa halkıyla ilgilidir. Rusya'nın “savaş ilân ı” ile bu savaşı uzatarak, insan canından daha az fedakarlıkla bitirebileceği doğrudur.” …“Politikayı şekillendiren her zaman ekonomidir. Hepimizin çok iyi
bildiği gibi, savaş kesin hedefleri olan kesin bir politikanın
sonucudur, özellikle de ekonomik ve askeri olarak üstün bir ülke için süreci
de öyle. "
Referandum savaşın karakterini
nasıl değiştirecek?
Rus stratejisinin “tam ölçekli bir savaş” değil,
belirli hedeflere sahip “özel askerî harekât” kavramına dayandığını hatırlatmak
gerekir. Rus ordusu, karada minimum (tüm ordusunun bir oranı olarak) kendi kuvvetleriyle, büyük ölçüde yerel kuvvetlere-milislere güveniyordu.
Rus strateji ve taktikleri, kısa vadeli “manşet”
taktiklerinden ziyade uzun vadeli bir sürdürülebilirlik ve etki alanı üzerine
kurulmuştu.
Özel Askeri Harekatın (SMO) sınırlı hedefleri ile
sınırları vardır. “Savaş ilanı”, “Savunma Savaşı” ise sınır tanımaz. Referandum
(özellikle) katılım %80'in üzerine çıktığında, bu bölgeler Rusya'nın bir
parçası oluyor. Uluslararası hukuk olarak, bir ülkenin resmen
"savaş ilan etmeden" -ki bu fiilen bir savaş ilanıdır- kendi
topraklarını ve halkını savunma hakkı vardır. Referandumun olumlu sonucu ile SMO
geçersiz hale gelir, “savaş” etkili olur.
Batı Medya'nin “Rusya zemin kaybediyor” gibi hayali
anlatılarının aksine, gelişmeler Rusya'nın “hedefe ulaşma” taktikleriyle zemin
kazandığını gösteriyor. Gelinen yerde, onun "Batı Bloku"ndan
çıkarlarının tanınması için garanti alma" olasılığı kalmadı. Bu blok,
Rusya'nın yıkımını ve yeniden bölünmesini açıkça belirten bir blok. Rusya,
ilerideki hedeflerine sadece güç kullanarak ulaşılabileceğini hesapladı. Batıdan
gelen ekonomik ve siyasi göstergeler, Batı'nın ekonomik sorunlarla mücadele ettiği ve halk
protestoları ve hoşnutsuzluğuyla karşı karşıya kaldığı bir dönemde, Rusya'nın
özellikle SMO ile belirlediği tüm ekonomik ve siyasi hedeflerine ulaştığını ve
daha geniş çıkar hedeflerinin odak noktası olacağı yeni bir aşamaya yaklaştığını
gösteriyor.
Bu doğrultuda referandumdan olumlu sonuç alınması
beklentisiyle Rusya şimdiden seferberlik çağrısı yaptı. Batı medyasının
propagandasının ve yanlış beyanının aksine “seferberlik” sivillerin ve erlerin
seferberlik çağrısı değil, çeşitli alanlarda bilgi ve deneyime sahip resmi
yedekler anlamına geliyor. Yedek askerler büyük ihtimalle Ukrayna'ya
gitmeyecekler, ancak Rusya'nın farklı bölgelerindeki mevcut profesyonel
askerlerin yerini alacaklar ve yedeklerin değiştirdikleri Ukrayna'ya gidecek.
Ukrayna'nın işgali?
Rusya'nın hedeflerine ulaşmak için Ukrayna'yı
işgal etmesine gerek yok. Rusya’nın Ukrayna'yı işgal etme niyeti yoktu ve (neden ortaya çıkmadığı surece) olmayacak. ABD-NATO (Ukrayna) ne kadar direnirse o kadar çok bölge
kaybedecek ama büyük ihtimalle işgaller Ukrayna neo-Nazi rejimine karşı nüfusun
yoğun olduğu bölgelerle sınırlı kalacak. Donetsk'i Ukrayna
güçlerinden temizlemenin anahtarı Bakhmut, yeni Rus kuvvetleri gelmeden
ele geçirilmezse, Rusya'nın odak noktası burası olacak. Kritik altyapıyı,
askeri tesisleri ve askeri teçhizatı ve askerleri, taleplerini yerine
getirene kadar veya büyük olasılıkla, bu saldırılar sırasında ve
hoşnutsuzluk sonucunda Ukrayna rejiminin kaçınılmaz çöküşüne güvenerek, bombalayacak ve imha edecekler. .
Savaşın komşu ülkeleri NATO'ya iteceği ve NATO
ittifakını güçlendireceği yönündeki bazı sahte sol “değerlendirmelerin”
aksine, Rusya'nın olası ve büyük olasılıkla hedefi, Ukrayna neo-Nazi
rejiminin çöküşünün diğer sınır komşuları için caydırıcı olacağıdır,
en azından nüfus tarafında, hoşnutsuzluk ve korku kaçınılmaz olarak artacak ve
sınır ülkelerinin artık ABD-NATO yanlısı politikalarının değişmesini
etkileyecektir.
Rusya'nın uzun vadeli hedeflerinden birisi, NATO
ittifakını sadece komşu ülkelerde değil, mümkün olduğu kadar daha ilerlerde
de kırmak- bu da “fiili” savunma savaşı ilanından sonra savaşın muhtemel bir
şekilde uzatılacağının nedeni olabilir.
Rusya'nın Donbass, Kherson'ın tamamen ele
geçirilmesinden sonra durması pek olası değil. Donbass'tan yoldaşların
uzun zaman önce belirttiği gibi, Transdinyester'i bağlarken, Ukrayna'yı
Karadeniz'den keserken muhtemelen Odessa'ya kadar uzanacak ve büyük bir
darbe vurmak ve Donbass'a (ve Rusya) o bölgeden daha fazla saldırıyı önlemek
için büyük olasılıkla Kharkov'u tekrar ele geçirecek.
Savaşı sürüklemenin ekonomisi ve
sonuçları – Taktikler ve güncel olaylar
ABD, savaşı sürükleyerek-uzatarak zaten Avrupa
ekonomisini zayıflatıyor ve dizlerinin üstüne çökertiyor ve onları ABD
askeri ve enerji sanayi kompleksine daha da bağımlı hale getiriyor. Bunlar,
RAND şirketinin analizlerinde belirtilen bir politika ve taktiklerdir.
Rusya'nın Ukrayna'da özellikle anti-faşist insanlar pahasına
“kamuoyu” için oynadığı taktik- oyun, büyük olasılıkla yine Avrupa halkının
hoşnutsuzluğuna ve korkusuna ve farklı derecelerde ayaklanmasına dayanan Avrupa
halkı pahasına prova edilecek. Bu, özellikle kış boyunca, savaşın
mümkün olduğunca uzun sürmesini gerektirir.
Dolayısıyla, savaşın uzaması-sürüklenmesi ABD ve
Rusya'nın amaçlarına ulaşmasında sadece Ukrayna ve Avrupa halkları pahasına
değil, tüm dünya halkları pahasına fayda sağlıyor.
Savaşın bu şekilde sürüklenmesi ve askeri sanayi
kompleksinin zenginleştirilmesi, kaçınılmaz olarak komşu ülkelerde Rus
çıkarlarına karşı yeni provokasyonlar ve askeri eylemler arayacaktır.
Bu, RAND'ın raporundaki ana taktik noktalardan biridir. Bu, Gürcistan,
Ermenistan, Kazakistan, Özbekistan da dahil, doğudaki Sahalin adalarına kadar ulaşıyor. Bu, RAND raporunun ana teması ve planıdır; “Rusya'yı (askeri ve ekonomik olarak) yıpratmak”.
İşte RAND raporunun belirttiği şey;
“Bu bölüm, mevcut jeopolitik
rekabette altı olası ABD hamlesini anlatıyor: Ukrayna'ya ölümcül silahlar
sağlamak, Suriyeli isyancılara desteği sürdürmek, Beyaz Rusya'da rejim
değişikliğini teşvik etmek, Ermeni ve Azeri gerilimlerini istismar etmek,
Orta Asya'ya ilgiyi yoğunlaştırmak ve Transdinyester'i izole etmek (Moldova'da Rus işgali altındaki yerleşim bölgesi).
Başka bir bölüme söyle devam ediyor;
.. özellikle Dağlık Karabağ'ın
tartışmalı bölgesi üzerinde Azerbaycan ve Ermenistan ile de kilit bir
rol oynuyor ….
ABD, Rusya'yı Kafkasya'da iki
şekilde yıpratabilir. Birincisi, ABD Gürcistan ve Azerbaycan ile daha
yakın bir NATO ilişkisi için baskı yapabilir ve bu da Rusya'nın Güney
Osetya, Abhazya, Ermenistan ve güney Rusya'daki askeri varlığını
güçlendirmesine yol açabilir.
Alternatif olarak ABD, Ermenistan'ı
Rusya'dan kopmaya ikna etmeye çalışabilir.
ABD, Gürcistan'ı NATO'ya dahil
etme çabalarını da yenileyebilir.”
Rapor açıkça şunu belirtiyor;
" Bu politikaların temel
amacı Rusya'yı yıpratmak olsa da Gürcistan, Azerbaycan veya Ermenistan ile
daha yakın ilişkiler ABD için önemli ikincil faydalar sağlayabilir… ABD'nin
bölgeye artan katılımı ek ekonomik faydalar da sağlayabilir."
Kafkasya'da yaşananların, Rusya'yı hem askeri hem
de ekonomik olarak “aşırı yıpratmak” için üç yıl önce yazılan gerilimlerin “provokasyonu”
ve “sömürüsünden” başka bir şey olmadığını açıkça gösteriyor. ABD'nin “Ermenistan'ın dostu” gibi görünüp, siyasi ve ekonomik kazanımları
için Azerbaycan'ı Ermenistan'a karşı kışkırtması, açık ortak
ikiyüzlülüktür.
Provokasyon ve propagandalardaki rollerini anlamak
için STK'lara değinmek önemlidir.
Genel olarak STK'lar nelerdir?
Sivil Toplum Örgütleri, (Hükûmete bağlı olmayan örgütler
NGOs) gelişmekte olan küçük ulusların iç hükümetlerinin değil, gerçekte yabancı
Hükümetlerin, özellikle ABD'nin örgütleridir. İstisnasız tüm bu örgütler,
ABD hükümeti ve kurumlarından, gerici vakıflardan milyonlarca dolar fon alan
bir örgüt olan Ulusal Demokrasi Vakfı (NED) tarafından finanse edilmekte ve
desteklenmektedir. NED'in farklı ülkelerde farklı isimlere sahip birçok
farklı alt grubu vardır. Neredeyse tüm “renkli devrim” ve “protestolar”da
elleri var ve her ülkede yayılıyorlar.
Ermenistan-Azerbaycan örneğinde, Rusya'ya yönelik
protesto haber ve fotoğrafları NED tarafından finanse edilen “Gülbenkian Vakfı
Ermeni Cemaatleri” tarafından, ayrıca Soros vakfı tarafından finanse edilen
“global Investigate Journalism Network” olarak gerçekleştirilmiştir, aynen haber ve
propagandayı taşıyan diğerleri gibi.
Sonuç
Ukrayna'daki savaş hiçbir zaman “Ukrayna'ya
karşı” bir savaş olmadı ve Ukrayna söz konusu olduğunda hiçbir zaman “egemenlik”
meselesi olmadı, çünkü Ukrayna bu emperyalist savaşta -yani büyük
güçler arasında bir savaşta- bir vekildi. Ukrayna'nın egemen bir ülke
olarak kendini savunma ve “kendi kaderini tayin etme” hakkına sahip olduğu iddiası,
Neo-Nazilerin hizmetindeki bir burjuva iddiasından başka bir şey değildir.
“Ulusların kendi kaderini tayin hakkı” der Lenin, “sadece siyasi anlamda bağımsızlık hakkını, ezen ulustan özgür siyasi
ayrılma hakkını ifade eder. (Lenin Sosyalist Devrim ve
Ulusların Kendi Kaderini Tayin Hakkı)
Ve devam ediyor; “Ulusların kendi kaderini tayin
hakkı” tanımımız, tutarlı bir şekilde demokratik, devrimci bir tanımlamayı
izlemelidir …” (Lenin, Devrimci Proletarya ve Ulusların Kendi
Kaderini Tayin Hakkı)
Kendini savunma hakkına sahip vekil küçük bir
ülkenin egemenliğine gelince, Lenin şöyle diyor; “Mevcut emperyalist çağın
en tipik örneği olan emperyalist savaşlarda, küçük ülkeler de anayurtlarını
savunamazlar (savunma hakları yoktur). (Lenin, P. Kievsky'ye
Cevap)
Ukrayna savaşı, iki emperyalist blok
arasındaki emperyalist bir savaştır; bir yanda askerî açıdan saldırgan,
diğer yanda askerî açıdan saldırgan olmayan. Saldırgan olmayan blok,
elinden geldiğince (uzun bir süre) “yatıştırma” politikası yürüttü. Bu yatıştırma politikası, “Rusya’yı yıpratma” politika ve pratiğinin uygulanmasıyla çıkmaza
girdi ve Doğu ve Güneydoğu Asya'daki provokasyonlar nedeniyle Çin için
de çıkmaza girecektir.
Hedefleri sınırlı olan “Özel Askeri Harekât”
savaşındaki değişim, artık Uluslararası Hukukun tanımı ve bağlantısıyla,
“savunma” savaşına dönüştüğü için “sınırsız” bir savaşa dönüşmek üzere.
Ukrayna'daki savaş ve diğer komşu ülkelerdeki muhtemel savaşlar hem ekonomik hem de jeopolitik anlamda dünya nüfuz alanı
mücadelesi üzerinde iki grup arasındaki çatışma gerçeğinden izole
edilemez. Soru, bir tarafın nükleer cephanelik kullanmadan ne kadar
dayanacağı veya çatışmanın “vekalet” savaşları seviyesinden o seviyeye ulaşıp ulaşmayacağıdır.
Bu, ufuktaki gelişmelerle görülecektir.
Erdoğan A
22 Eylül 2022
Hiç yorum yok